Malinzjka

Friday, June 23, 2006

Sjuk.

Snorig, förkyld. Jag har feeeber.
Trevlig midsommarkväll jag har haft. Men sen när började jag bry mig om kommersiellt trams som midsommarfirande?
Och hur många av alla stackars ungdomar som känner stress över att hitta fester och alkohol vet om den EGENTLIGA anledning till midsommarfirandet?
Nej, just det.
Därför tänkte jag att jag i min ensamhet kunde skriva om det, här i min fina rosa blogg.

Midsommarfirandet har nämligen urgamla anor i norden, årets längsta dag var en viktig högtid på hednatiden. Sedan tod kristna kyrkan över högtiden och knöt ihop den med ihop med Johannes Döpares födelse, den 24 juni, som är 6 månader före Kristus födelse.

Och så har det hållt på, fram och tillbaka, velande hit och dit och som med allt annat traditionellt firandet så har den egentliga meningen glömts bort och blivit ersatt med reklam och överkonsumtion.
I det här fallet med nubbe och sill.

Jag tror att min feber har övertaget i min hjärna just nu, så jag tror jag slutar här innan det går helt tokigt.

Godnatt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home